Język polski [ABB1SP-POL]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 61
Przedmiot: | Język polski [ABB1SP-POL] | ||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [C], grupa nr 61 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 12:30 - 14:25
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 | ||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aneta Gorzycka | ||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Hurra po polsku! 2, Agnieszka Dixon, Agnieszka Jasińska, Kraków 2020 Gramatyka dla praktyka. Czasownik, Poczdam 2021 Gramatyka dla praktyka. Składnia, Poczdam 2022 Gramatyka dla praktyka. Fleksja i słowotwórstwo, Poczdam 2017 |
||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. – opisywanie sytuacji i przedstawianie faktów z przeszłości, wyrażanie relacji czasowych związanych z przeszłości – życie człowieka od urodzin do śmierci, daty – liczebniki główne i porządkowe w okolicznikach czasu (daty) Powtórzenie: tworzenie i użycie czasu przeszłego (aspekt dokonany i niedokonany). 8h 2. – wyrażanie opinii na temat pracy, dyskutowanie, formułowanie uogólnień: wszyscy, każdy Powtórzenie: wyrażanie relacji czasowych (godziny i pory dnia) – praca, czas pracy, zarobki, warunki pracy Powtórzenie: godziny, pory dnia – liczba mnoga rzeczowników i zaimków męskoosobowych Powtórzenie: użycie niektórych spójników takich jak: a, i, ani, lecz, ale, jednak, okoliczniki czasu związane z godzinami i porami dnia, zaimki każdy i wszyscy. 8h 3. – wyrażanie nadziei, obawy, strachu i zmartwienia, dyskusja o szkole, edukacji, wykształceniu, planach na przyszłość, wyrażanie warunku Powtórzenie: wyrażanie relacji czasowych związanych z przyszłością – szkoła, edukacja, wykształcenie, kursy, nazwy zawodów – tworzenie i użycie czasu przyszłego (aspekt dokonany) Powtórzenie: wybrane okoliczniki czasu, tworzenie czasu przyszłego (aspekt niedokonany), tworzenie czasu przyszłego czasowników modalnych, zdania warunkowe ze spójnikiem jeśli / jeżeli. 9h 4. – porównywanie, argumentowanie, opisywanie życia w mieście Powtórzenie: wyrażanie swoich preferencji, wyrażanie relacji przestrzennych w wybranych sytuacjach komunikacyjnych – życie w mieście, architektura, infrastruktura, sklepy, urzędy, punkty usługowe, rozrywka – stopniowanie przymiotników Powtórzenie: tworzenie i użycie miejscownika w liczbie pojedynczej i mnogiej. 9h 5. – porównywanie (cd.), argumentowanie (cd.), wyrażanie przekonania, opisywanie życia na wsi, jego dobrych i złych stron, opisywanie środowiska naturalnego. Powtórzenie: wyrażanie swoich preferencji – życie na wsi, miejsca typowe dla środowiska wiejskiego, przyroda, zwierzęta, rośliny – stopniowanie przysłówków, powtórzenie: tworzenie i zastosowanie przysłówków w zdaniu. 9h 6. – wyrażanie życzenia, oczekiwania, powinności, opisywanie relacji rodzinnych, obowiązki rodzinne – rodzina, małżeństwo, rozwód, para, miłość, zazdrość, świat uczuć – tworzenie zdań ze spójnikiem żeby w opozycji do że. 9h 7. – wyrażanie przypuszczenia i warunku – opisywanie związków uczuciowych z innymi ludźmi, przyjaźń Powtórzenie: wyrażanie życzenia, propozycji, prośby, sympatii, antypatii – przyjaźń, relacje z innymi ludźmi (cd.) – tworzenie i użycie zdań warunkowych, rekcja czasownika, odmiana zaimka się, odmiana rzeczownika przyjaciel, celownik liczby pojedynczej i mnogiej Powtórzenie: tryb warunkowy. 9h 8. – opowiadanie o podróżach, zachęcanie i zniechęcanie do różnych form spędzania wolnego czasu Powtórzenie: lokalizowanie w przestrzeni – turystyka i podróże – wyrażenia przyimkowe w funkcji okolicznika miejsca Powtórzenie: tryb rozkazujący, przyimki w okolicznikach miejsca. 9. wyrażanie upodobania, zachęcanie, przekonywanie – kuchnia, przepisy, diety, tradycyjne potrawy, przymiotniki typu: ostry, tuczący, idiomy: niebo w gębie, palce lizać Powtórzenie: dopełniacz po liczebnikach i wyrażeniach ilościowych, tryb rozkazujący po negacji. 9h 10. Egzamin 2h Platforma (e- learning) 1.Liczba mnoga rzeczowników męskoosobowych. 2h 2.Czas przeszły, aspekt. 2h 3.Liczebniki główne i porządkowe. 2h 4.Liczba mnoga rzeczowników i zaimków męskoosobowych. Spójniki. 2h 5.Czas przyszły prosty i złożony. 2h 6.Stopniowanie przymiotników. 2h 7.Stopniowanie przysłówków. 2h 8.Konstrukcje zdaniowe ze spójnikiem „żeby”. 2h 9.Tryb warunkowy. 2h |
||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody audiowizualne. Metody naturalne. Metody komunikacyjne. Metody audio-lingwalne. Metody projektowo-zadaniowe. Gry dydaktyczne. Wypowiedzi pisemne. |
||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin końcowy Brak wykonania zadań na platformie: -0.5 oceny |
||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
p61 (A2.2) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.