Język polski [ABB1SP-POL]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 90
Przedmiot: | Język polski [ABB1SP-POL] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [C], grupa nr 90 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Prowadzący: | Iryna Zadilska |
Literatura: |
Hurra po polsku 1. Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz. Nowa edycja, Kraków 2022 Gramatyka dla praktyka. Czasownik, Poczdam 2021 Gramatyka dla praktyka. Składnia, Poczdam 2022 Gramatyka dla praktyka. Fleksja i słowotwórstwo, Poczdam 2017 Polski jest Cool A2, Lublin 2021 |
Zakres tematów: |
CZ.A 1. – nawiązywanie kontaktu, przedstawianie się , pytanie o samopoczucie, wyrażanie samopoczucia – liczebniki 1 – 10, nawiązywanie kontaktu, imię i nazwisko, adres, pytanie i wyrażanie samopoczucia (Jak się masz?) – pytania o informację (Skąd on jest?) , pytania o rozstrzygnięcie (partykuła czy), odmiana czasowników być, mieć, mieszkać, przysłówki, zaimki osobowe. 8 h 2. – zadawanie pytań, określanie cech osób – liczebniki 11 – 23, internacjonalizmy (przymiotniki), opis wyglądu i charakteru – pytania o informację (Kto to jest? Co to jest?), mianownik l. poj. przymiotników i rzeczowników w funkcji podmiotu, rodzaj męski, żeński i nijaki, koniugacja -m, -sz, konstrukcja mówić po polsku w opozycji do znać język polski. 8 h 3. – zadawanie pytań, przedstawianie się cd. – narodowości, zawody i zajęcia, przymiotniki określające pochodzenie – orzeczenie imienne z orzecznikiem w mianowniku i narzędniku l. poj. i l. mn. przymiotników i rzeczowników, koniugacja -ę, -isz. 8 h 4. – pytanie o wiek, pytanie o adres e-mailowy, informacje o rodzinie – liczebniki 20 – 100, rodzina i stosunki osobiste, adres e-mailowy – biernik l. poj. przymiotników, rzeczowników, zaimków w funkcji dopełnienia bliższego, zaimki dzierżawcze w mianowniku, zasady podawania wieku: lat, lata. 8h 5. – wyrażanie upodobania, uzasadnianie, wyrażanie relacji czasowych, pytanie o informacje – czasowniki opisujące hobby, przysłówki określające częstotliwość – struktury: interesować się + narzędnik; lubić + biernik; lubić + bezokolicznik , czasowniki zakończone na -ować , czasowniki modalne, zestawienie koniugacji. 8h 6. – wyrażanie upodobań kulinarnych (lubię ...) , pytanie i podawanie cen – pytanie i podawanie numeru telefonu, sytuacje w kawiarni i restauracji, pytanie o informację i pozwolenie (Gdzie jest ... ?, Czy mogę ... ?, Czy tu można ... ?) – nazwy żywności, potraw i napojów, liczebniki 100 – 1000 – powtórzenie odmiany czasowników jeść, pić oraz biernika przymiotników i rzeczowników, mianownik l.mn. przymiotników i rzeczowników rodzaju męskiego nieżywotnych, żeńskiego i nijakiego, narzędnik w wyrażeniach przyimkowych po przyimku z, podawanie cen (złote – złotych, grosze – groszy). 8 h 7. – wyrażanie relacji czasowych, wyrażanie możliwości, zdolności – rutyna dnia codziennego, pory dnia, godziny, dni tygodnia, środki komunikacji – odmiana czasowników brać, myć się, spać, czasowniki ruchu (iść / chodzić; jechać / jeździć), zestawienie czasowników umieć, wiedzieć, znać, biernik i narzędnik po czasownikach spotykać / spotykać się z, narzędnik zaimków osobowych l. poj. i l. mn., liczebniki porządkowe 1 – 24. 8h. 8. – wyrażanie relacji godzinowych (o, od, do), proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji spotkania – pytanie o informację (dworzec PKP), zamawianie taksówki, pomyłka telefoniczna, kupowanie biletu na pociąg – powtórzenie nazw czynności codziennych i dni tygodnia, na dworcu PKP (informacja, kupowanie biletu) -– dopełniacz l. poj. przym., rzecz. i zaimków w wyrażaniu kierunku (do) i w wyrażaniu negacji , biernik po wyrażeniu przyimkowym w pytaniu o cel (na co?). 8h 9. – zakupy w sklepie spożywczym, zakupy w sklepie odzieżowym, wyrażanie preferencji, negacji, uznania, komplementowanie – nazwy sklepów, nazwy miar, ilości, nazwy ubrań, kolorów, idiomy (czarna owca, jasne jak słońce, być zielonym z / ze..., czerwony jak burak) – dopełniacz l. mn. w określeniu ilości oraz jako forma dopełnienia bliższego po czasownikach zaprzeczonych , celownik zaimków osobowych (podoba mi się), powtórzenie biernika (nosić, mieć na sobie). 8h Platforma (e – learning) Mówienie o sobie. 2h Konstrukcje pytań. 2h Liczebniki główne. 2h Godziny - liczebniki porządkowe. 2h Mój plan – czasowniki - czas teraźniejszy. 2h Opisywanie – przymiotniki. 2h Moje hobby – interesować się, lubić, podobać się. 2h Zakupy. 2h Odmiana rzeczowników i przymiotników: mianownik, dopełniacz, biernik, narzędnik, miejscownik. 2h CZ.B 1. – wyrażanie relacji czasowych (przeszłość), relacjonowanie – nazwy miesięcy w miejscowniku, okoliczniki czasu, czas przeszły (aspekt niedokonany) z okolicznikami czasu (Jak długo?, Jak często?), odmiana czasowników iść, móc, jeść, typu -eć w czasie przeszłym. 8 h 2. – wyrażanie relacji czasowych (przyszłość), wyrażanie życzenia – plany, okoliczniki czasu cd., postanowienia noworoczne, telefon komórkowy – czas przyszły (aspekt niedokonany), zestawienie i powtórzenie czasów. 7h 3. – określanie lokalizacji, zwracanie uwagi (w pytaniu o drogę), uzasadnianie – nazwy kierunków świata, nazwy obiektów w mieście, nazwy zabytków – miejscownik przymiotników, rzeczowników i zaimków osobowych w wyrażeniach przyimkowych określających miejsce, czas (w, na, przy, po) oraz przedmiot rozmowy (o). 7h 4. – pytanie o informację, wyrażanie upodobania, wyrażanie relacji w przestrzeni (kierunek) – urlop, dworzec, lotnisko, hotel, kemping, biuro podróży – dopełniacz, biernik, narzędnik i miejscownik w wyrażeniach przyimkowych (do, u, na, nad, w). 8h 5. – pytanie o relacje w przestrzeni (miejsce) – urządzanie i wyposażenie mieszkania, rodzaje pomieszczeń, wynajmowanie mieszkania, pokoju (rodzaj, położenie) - dopełniacz, narzędnik i miejscownik w wyrażeniach przyimkowych (obok, naprzeciwko, nad, pod, przed, za, między, w, na, po), mianownik l. mn. rodzaju niemęskoosobowego rzeczowników i przymiotników. 7 h 6. – wyrażanie opinii na temat pogody i pór roku, rejestracja w przychodni, wizyta u lekarza, udzielanie rady – nazwy zjawisk atmosferycznych i pór roku, nazwy części ciała, nazwy objawów choroby -– zróżnicowanie przymiotnik / przysłówek, struktura boli / bolą mnie. 7 h 7. – wyrażanie relacji czasowych w przeszłości (proces, fakt) – biografia – czas przeszły (aspekt dokonany), zestawienie czasów. 7h 8. – pytanie, wyrażanie opinii i preferencji dotyczących sportu – pytanie o informację Chciałbym się dowiedzieć ....., Proszę mi powiedzieć .... – nazwy dyscyplin sportowych, zawodników i czasowniki związane ze sportem – rzeczowniki odczasownikowe, wyrażenie Coś zajmuje mi ..... 7 h 9. – zadawanie pytań – wyrażanie upodobania – wyrażanie opinii – nauka – kursy, szkolenia – pamięć – dopełniacz, biernik, narzędnik, miejscownik w funkcji dopełnienia bliższego (po czasownikach uczyć się, zajmować się, interesować się itp.). 7h 10. – relacjonowanie: tradycje w Polsce i w innych krajach – składanie życzeń oficjalnych i nieoficjalnych – nazwy świąt i tradycji: Wielkanoc, Wigilia, Boże Narodzenie, Nowy Rok, imieniny, urodziny – składanie życzeń – struktura życzyć + celownik + dopełniacz. 4h 11. – wygłaszanie krótkiego przemówienia – porównywanie i argumentowanie – prośba o pomoc – rozwiązywanie problemów z urządzeniami biurowym – organizacja przedsiębiorstwa – nazwy urządzeń biurowych – słownictwo komputerowe – słowa obce.. 3h Platforma (e-learning) Mówienie o przeszłości – czasowniki – czas przeszły. 2h Aspekt niedokonany i dokonany. 2h Lokalizacja. 2h Moje mieszkanie. 2h Pogoda. 2h Sport. 2h Moje plany – czas przyszły. 2h Odmiana rzeczowników i przymiotników – mianownik, dopełniacz, celownik, biernik, narzędnik, miejscownik. 2h Relacjonowanie. 2h Rzeczowniki odczasownikowe. 2h |
Metody dydaktyczne: |
Metody audiowizualne. Metody naturalne. Metody komunikacyjne. Metody audio-lingwalne. Metody projektowo-zadaniowe. Gry dydaktyczne. Wypowiedzi pisemne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy Brak wykonania zadań na platformie: - 0.5 oceny |
Uwagi: |
p90 (A1) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.