Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język polski [ABB1SP-POL] Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia, grupa nr 90

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Język polski [ABB1SP-POL]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (w trakcie)
Ćwiczenia [C], grupa nr 90 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
w każdą sobotę i niedzielę
sala 312 (Prep)
Vistula University jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2025-01-25 09:00 : 14:00 sala 312 (Prep)
Vistula University
2025-01-26 09:00 : 14:00 sala 312 (Prep)
Vistula University
2025-01-31 14:30 : 16:25 sala 228 (TOEIC)
Vistula University
2025-02-14 14:30 : 16:25 sala 228 (TOEIC)
Vistula University
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 1
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Prowadzący: Iryna Zadilska
Literatura:

Hurra po polsku 1. Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz. Nowa edycja, Kraków 2022

Gramatyka dla praktyka. Czasownik, Poczdam 2021

Gramatyka dla praktyka. Składnia, Poczdam 2022

Gramatyka dla praktyka. Fleksja i słowotwórstwo, Poczdam 2017

Polski jest Cool A2, Lublin 2021

Zakres tematów:

CZ.A

1.

– nawiązywanie kontaktu, przedstawianie się , pytanie o samopoczucie, wyrażanie samopoczucia

– liczebniki 1 – 10, nawiązywanie kontaktu, imię i nazwisko, adres, pytanie i wyrażanie samopoczucia (Jak się masz?)

– pytania o informację (Skąd on jest?) , pytania o rozstrzygnięcie (partykuła czy), odmiana czasowników być, mieć, mieszkać, przysłówki, zaimki osobowe. 8 h

2.

– zadawanie pytań, określanie cech osób

– liczebniki 11 – 23, internacjonalizmy (przymiotniki), opis wyglądu i charakteru

– pytania o informację (Kto to jest? Co to jest?), mianownik l. poj. przymiotników i rzeczowników w funkcji podmiotu, rodzaj męski, żeński i nijaki, koniugacja -m, -sz, konstrukcja mówić po polsku w opozycji do znać język polski. 8 h

3.

– zadawanie pytań, przedstawianie się cd.

– narodowości, zawody i zajęcia, przymiotniki określające pochodzenie

– orzeczenie imienne z orzecznikiem w mianowniku i narzędniku l. poj. i l. mn. przymiotników i rzeczowników, koniugacja -ę, -isz. 8 h

4.

– pytanie o wiek, pytanie o adres e-mailowy, informacje o rodzinie

– liczebniki 20 – 100, rodzina i stosunki osobiste, adres e-mailowy

– biernik l. poj. przymiotników, rzeczowników, zaimków w funkcji dopełnienia bliższego, zaimki dzierżawcze w mianowniku, zasady podawania wieku: lat, lata. 8h

5.

– wyrażanie upodobania, uzasadnianie, wyrażanie relacji czasowych, pytanie o informacje

– czasowniki opisujące hobby, przysłówki określające częstotliwość

– struktury: interesować się + narzędnik; lubić + biernik; lubić + bezokolicznik , czasowniki zakończone na -ować , czasowniki modalne, zestawienie koniugacji. 8h

6.

– wyrażanie upodobań kulinarnych (lubię ...) , pytanie i podawanie cen – pytanie i podawanie numeru telefonu, sytuacje w kawiarni i restauracji, pytanie o informację i pozwolenie (Gdzie jest ... ?, Czy mogę ... ?, Czy tu można ... ?)

– nazwy żywności, potraw i napojów, liczebniki 100 – 1000

– powtórzenie odmiany czasowników jeść, pić oraz biernika przymiotników i rzeczowników, mianownik l.mn. przymiotników i rzeczowników rodzaju męskiego nieżywotnych, żeńskiego i nijakiego, narzędnik w wyrażeniach przyimkowych po przyimku z, podawanie cen (złote – złotych, grosze – groszy). 8 h

7.

– wyrażanie relacji czasowych, wyrażanie możliwości, zdolności

– rutyna dnia codziennego, pory dnia, godziny, dni tygodnia, środki komunikacji

– odmiana czasowników brać, myć się, spać, czasowniki ruchu (iść / chodzić; jechać / jeździć), zestawienie czasowników umieć, wiedzieć, znać, biernik i narzędnik po czasownikach spotykać / spotykać się z, narzędnik zaimków osobowych l. poj. i l. mn., liczebniki porządkowe 1 – 24. 8h.

8.

– wyrażanie relacji godzinowych (o, od, do), proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji spotkania – pytanie o informację (dworzec PKP), zamawianie taksówki, pomyłka telefoniczna, kupowanie biletu na pociąg

– powtórzenie nazw czynności codziennych i dni tygodnia, na dworcu PKP (informacja, kupowanie biletu)

-– dopełniacz l. poj. przym., rzecz. i zaimków w wyrażaniu kierunku (do) i w wyrażaniu negacji , biernik po wyrażeniu przyimkowym w pytaniu o cel (na co?). 8h

9.

– zakupy w sklepie spożywczym, zakupy w sklepie odzieżowym, wyrażanie preferencji, negacji, uznania, komplementowanie

– nazwy sklepów, nazwy miar, ilości, nazwy ubrań, kolorów, idiomy (czarna owca, jasne jak słońce, być zielonym z / ze..., czerwony jak burak)

– dopełniacz l. mn. w określeniu ilości oraz jako forma dopełnienia bliższego po czasownikach zaprzeczonych , celownik zaimków osobowych (podoba mi się), powtórzenie biernika (nosić, mieć na sobie). 8h

Platforma (e – learning)

Mówienie o sobie. 2h

Konstrukcje pytań. 2h

Liczebniki główne. 2h

Godziny - liczebniki porządkowe. 2h

Mój plan – czasowniki - czas teraźniejszy. 2h

Opisywanie – przymiotniki. 2h

Moje hobby – interesować się, lubić, podobać się. 2h

Zakupy. 2h

Odmiana rzeczowników i przymiotników: mianownik, dopełniacz, biernik, narzędnik, miejscownik. 2h

CZ.B

1.

– wyrażanie relacji czasowych (przeszłość), relacjonowanie

– nazwy miesięcy w miejscowniku, okoliczniki czasu, czas przeszły (aspekt niedokonany) z okolicznikami czasu (Jak długo?, Jak często?), odmiana czasowników iść, móc, jeść, typu -eć w czasie przeszłym. 8 h

2.

– wyrażanie relacji czasowych (przyszłość), wyrażanie życzenia

– plany, okoliczniki czasu cd., postanowienia noworoczne, telefon komórkowy

– czas przyszły (aspekt niedokonany), zestawienie i powtórzenie czasów. 7h

3.

– określanie lokalizacji, zwracanie uwagi (w pytaniu o drogę), uzasadnianie

– nazwy kierunków świata, nazwy obiektów w mieście, nazwy zabytków

– miejscownik przymiotników, rzeczowników i zaimków osobowych w wyrażeniach przyimkowych określających miejsce, czas (w, na, przy, po) oraz przedmiot rozmowy (o). 7h

4.

– pytanie o informację, wyrażanie upodobania, wyrażanie relacji w przestrzeni (kierunek)

– urlop, dworzec, lotnisko, hotel, kemping, biuro podróży

– dopełniacz, biernik, narzędnik i miejscownik w wyrażeniach przyimkowych (do, u, na, nad, w). 8h

5.

– pytanie o relacje w przestrzeni (miejsce)

– urządzanie i wyposażenie mieszkania, rodzaje pomieszczeń, wynajmowanie mieszkania, pokoju (rodzaj, położenie)

- dopełniacz, narzędnik i miejscownik w wyrażeniach przyimkowych (obok, naprzeciwko, nad, pod, przed, za, między, w, na, po), mianownik l. mn. rodzaju niemęskoosobowego rzeczowników i przymiotników. 7 h

6.

– wyrażanie opinii na temat pogody i pór roku, rejestracja w przychodni, wizyta u lekarza, udzielanie rady

– nazwy zjawisk atmosferycznych i pór roku, nazwy części ciała, nazwy objawów choroby

-– zróżnicowanie przymiotnik / przysłówek, struktura boli / bolą mnie. 7 h

7.

– wyrażanie relacji czasowych w przeszłości (proces, fakt)

– biografia

– czas przeszły (aspekt dokonany), zestawienie czasów. 7h

8.

– pytanie, wyrażanie opinii i preferencji dotyczących sportu – pytanie o informację Chciałbym się dowiedzieć ....., Proszę mi powiedzieć ....

– nazwy dyscyplin sportowych, zawodników i czasowniki związane ze sportem

– rzeczowniki odczasownikowe, wyrażenie Coś zajmuje mi ..... 7 h

9.

– zadawanie pytań – wyrażanie upodobania – wyrażanie opinii

– nauka – kursy, szkolenia – pamięć

– dopełniacz, biernik, narzędnik, miejscownik w funkcji dopełnienia bliższego (po czasownikach uczyć się, zajmować się, interesować się itp.). 7h

10.

– relacjonowanie: tradycje w Polsce i w innych krajach – składanie życzeń oficjalnych i nieoficjalnych

– nazwy świąt i tradycji: Wielkanoc, Wigilia, Boże Narodzenie, Nowy Rok, imieniny, urodziny – składanie życzeń

– struktura życzyć + celownik + dopełniacz. 4h

11.

– wygłaszanie krótkiego przemówienia – porównywanie i argumentowanie – prośba o pomoc – rozwiązywanie problemów z urządzeniami biurowym

– organizacja przedsiębiorstwa – nazwy urządzeń biurowych – słownictwo komputerowe

– słowa obce.. 3h

Platforma (e-learning)

Mówienie o przeszłości – czasowniki – czas przeszły. 2h

Aspekt niedokonany i dokonany. 2h

Lokalizacja. 2h

Moje mieszkanie. 2h

Pogoda. 2h

Sport. 2h

Moje plany – czas przyszły. 2h

Odmiana rzeczowników i przymiotników – mianownik, dopełniacz, celownik, biernik, narzędnik, miejscownik. 2h

Relacjonowanie. 2h

Rzeczowniki odczasownikowe. 2h

Metody dydaktyczne:

Metody audiowizualne.

Metody naturalne.

Metody komunikacyjne.

Metody audio-lingwalne.

Metody projektowo-zadaniowe.

Gry dydaktyczne.

Wypowiedzi pisemne.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy

Brak wykonania zadań na platformie: - 0.5 oceny

Uwagi:

p90 (A1)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)