Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa-SPEC:Poradnictwo dietetyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: DIB6NP26DI-L18
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa-SPEC:Poradnictwo dietetyczne
Jednostka: Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy elementów rozwoju człowieka, od okresu płodowego po kres życia z uwzględnieniem:

okresu prenatalnego, noworodkowego, niemowlęcego, przedszkolnego, szkolnego, dojrzewania, dorosłości (w tym wieku senioralnego).

Omówione zostaną zagadnienia związane z różnorodnymi zagrożeniami rozwojowymi oraz sposoby obniżania ryzyka wystąpienia zakłóceń rozwojowych (choroby).

Przedstawione zostaną uwarunkowania rozwoju psychospołecznego w ujęciu E. Eriksona.

Uwzględniony zostanie wpływ uwarunkowań rozwojowych na proces odżywiania.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Doświadczenia wczesnodziecięce, obejmujące okres prenatalny, noworodkowy i niemowlęcy.

Analiza:

rozwoju biologicznego i fizycznego, z uwzględnieniem odżywiania

rozwoju zmysłów,

rozwoju psychomotorycznego (motoryki małej i dużej),

rozwój społeczny i komunikacji interpersonalnej (rodzaj płaczu, uśmiech i śmiech, rozwój mowy).

2. Zmiany rozwojowe zachodzące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym.

Analiza:

rozwoju biologicznego i fizycznego, z uwzględnieniem odżywiania

rozwoju ruchowego (motoryki małej i dużej),

rozwoju społecznego i komunikacji interpersonalnej (dalszy rozwój mowy),

rozwoju funkcji poznawczych.

3. Charakterystyka rozwoju w wieku szkolnym.

4. Zmiany rozwojowe zachodzące w okresie dojrzewania.

5. Procesy zachodzące w okresie dorosłości.

(wczesnej, dojrzałej, wieku senioralnego).

6. Zagrożenia związane ze zmianami rozwojowymi. Dziecko chore i hospitalizowane.

7. Fazy rozwoju psychospołecznego w ujęciu E. Eriksona.

Literatura:

Birch A., Malim T. - Psychologia rozwojowa w zarysie. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2002.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1. Student nabywa wiedzę na temat prawidłowości rozwojowych człowieka od okresu prenatalnego po okres senioralny.

W2. Student nabywa wiedzę na temat zagrożeń związanych z rozwojem.

W3. Poznaje sposoby minimalizowania ryzyka uszkodzeń na poszczególnych etapach rozwojowych.

Umiejętności:

U1. Student posługuje się terminologią psychologiczną, dotyczącą procesów rozwojowych

U2. Nabywa umiejętności analizowania procesów rozwojowych

U3. Potrafi dostrzec na poszczególnych etapach rozwoju zagrożenia dla zdrowia i podejmować działania chroniące przed konsekwencjami prawdopodobnych zagrożeń.

Kompetencje społeczne:

K1. Nabycie wrażliwości na specyfikę funkcjonowania dziecka.

K2. Nabycie świadomości o konieczności właściwej opieki nad dzieckiem.

Metody i kryteria oceniania:

1. Kolokwium cząstkowe - praca pisemna nt. prawidłowości etapów rozwojowych człowieka.

2. Test końcowy (wersja elektroniczna)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-3 (2025-05-12)