Pedagogika resocjalizacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PPM3NP013 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika resocjalizacyjna |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej – etiologii nieprzystosowania społecznego, jego rodzajów, metod diagnozy resocjalizacyjnej, metod resocjalizacji, zdobycie umiejętności z zakresu diagnozowania nieprzystosowania społecznego i dostosowania metod resocjalizacji do potrzeb wychowanka, uzyskanie postawy empatii, tolerancji i akceptacji dla drugiego człowieka. |
Skrócony opis: |
1-4. Stadia, typologie, objawy i przyczyny nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży, 5-6. Zasady, zadania i etapy resocjalizacji, 7-10. Strategie, metody i techniki resocjalizacji w warunkach wolnościowych i izolacyjnych, 11-12.Instytucje resocjalizacyjne przeznaczone dla nieletnich i dorosłych, 13-14. Prawne podstawy resocjalizacji. 15-16. Podsumowanie i zaliczenie zajęć. |
Pełny opis: |
1-4. Stadia, typologie, objawy i przyczyny nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży, 5-6. Zasady, zadania i etapy resocjalizacji, 7-10. Strategie, metody i techniki resocjalizacji w warunkach wolnościowych i izolacyjnych, 11-12.Instytucje resocjalizacyjne przeznaczone dla nieletnich i dorosłych, 13-14. Prawne podstawy resocjalizacji. 15-16. Podsumowanie i zaliczenie zajęć. |
Literatura: |
1. Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2014, 2. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2005. 3. Czapów Cz. Jedleński J., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971. 4. red. Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca 1. PospiszylK.,Resocjalizacja, Warszawa 1998. 2. Pytka L., Zacharuk T. Zaburzenia przystosowania społecznego dzieci i młodzieży, Siedlce 1998. 3. Salter A., Drapieżcy. Pedofile, gwałciciele i inni przestępcy seksualni, Poznań 2003. 4. Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Warszawa 2005. 5. Pospiszyl K., Psychopatia, Warszawa 2000. |
Efekty uczenia się: |
Student jest w stanie zdefiniować pojęcia z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej i powiązać je z innymi dyscyplinami Student dostrzega i analizuje uwarunkowania efektywności procesu resocjalizacji. Student zna cele i zadania instytucji resocjalizacyjnych. Ma wiedzę na temat etiologii nieprzystosowania społecznego. Potrafi przełożyć wiedzę teoretyczną na praktykę resocjalizacyjną. Potrafi sporządzić trafną diagnozę resocjalizacyjną Potrafi wskazać na czynniki etiologiczne patologii społecznych. Potrafi przełożyć wiedzę teoretyczną na praktykę resocjalizacyjną. Cechuje go postawa etyki zawodowej oraz gotowość do weryfikacji obranych metod, postawa obiektywizmu i samokrytyki Cechuje studenta postawa empatii i zaangażowania w sprawy jednostki. Studenta cechuje gotowość do współpracy z innymi podmiotami działalności profilaktycznej oraz zaangażowanie w tą działalność na szczeblu lokalnym. Cechuje go świadoma postawa szacunku dla dorobku pedagogicznego w skali mikro i makro. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę - praca zaliczeniowa, aktywność i obecność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Petrykowska | |
Prowadzący grup: | Marta Petrykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
1-4. Stadia, typologie, objawy i przyczyny nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży, 5-6. Zasady, zadania i etapy resocjalizacji, 7-10. Strategie, metody i techniki resocjalizacji w warunkach wolnościowych i izolacyjnych, 11-12.Instytucje resocjalizacyjne przeznaczone dla nieletnich i dorosłych, 13-14. Prawne podstawy resocjalizacji. 15-16. Podsumowanie i zaliczenie zajęć. |
|
Pełny opis: |
1-4. Stadia, typologie, objawy i przyczyny nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży, 5-6. Zasady, zadania i etapy resocjalizacji, 7-10. Strategie, metody i techniki resocjalizacji w warunkach wolnościowych i izolacyjnych, 11-12.Instytucje resocjalizacyjne przeznaczone dla nieletnich i dorosłych, 13-14. Prawne podstawy resocjalizacji. 15-16. Podsumowanie i zaliczenie zajęć. |
|
Literatura: |
1. Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2014, 2. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2005. 3. Czapów Cz. Jedleński J., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971. 4. red. Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca 1. PospiszylK.,Resocjalizacja, Warszawa 1998. 2. Pytka L., Zacharuk T. Zaburzenia przystosowania społecznego dzieci i młodzieży, Siedlce 1998. 3. Salter A., Drapieżcy. Pedofile, gwałciciele i inni przestępcy seksualni, Poznań 2003. 4. Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Warszawa 2005. 5. Pospiszyl K., Psychopatia, Warszawa 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Petrykowska | |
Prowadzący grup: | Marta Petrykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Petrykowska | |
Prowadzący grup: | Marta Petrykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-17 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Petrykowska | |
Prowadzący grup: | Marta Petrykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Petrykowska | |
Prowadzący grup: | Marta Petrykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.