Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt architektoniczny 6 - budynek w ścisłej zabudowie (p)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ARI5SP02AR-p
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projekt architektoniczny 6 - budynek w ścisłej zabudowie (p)
Jednostka: Kierunek-Architektura
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Założenia (opisowo):

Ukończony/zaliczony kurs "Projekt architektoniczny" na poprzednich semestrach. Znajomość zasad kompozycji architektonicznej i zastosowania ich w konkretnym miejscu i kontekście. Znajomość materiałów budowlanych i możliwości ich zastosowania. Znajomość warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Skrócony opis:

Celem edukacyjnym jest teoretyczne i praktyczne poznanie problemów projektowania budynków w ścisłej zabudowie na przykładzie funkcji hotelu, w szczególności dotyczące kształtowania układu funkcjonalno-przestrzennego oraz formy, z uwzględnieniem: kontekstu miejsca, skali i charakteru architektury, nowych tendencji w kształtowaniu zabudowy, aktualnych wymagań dotyczących kształtowania zabudowy, oświetlenia, nasłonecznienia i zagadnień funkcjonalnych, nowych tendencji w zakresie instalacji, konstrukcji, technologii, zagadnień obsługi komunikacyjnej.

Pełny opis:

Ćwiczenia projektowe:

Omówienie zadania semestralnego / wprowadzenie do projektu.

Ćwiczenia terenowe – analiza terenu.

Praca projektowa, prezentacja koncepcji, dyskusja, korekty indywidualne.

Przegląd - ostateczne zatwierdzenie koncepcji projektów.

Praca projektowa, dyskusja, korekty indywidualne.

Prezentacja projektów, omówienie, ocena.

Literatura:

1. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa 2012.

2. Alexander Ch., Język wzorców, GWP, Gdańsk 2008.

3. Gehl J., Życie między budynkami: użytkowanie przestrzeni publicznych, RAM, Kraków 2009.

4. Lenartowicz J. K., Słownik psychologii architektury, Wydawnictwa Politechniki Krakowskiej, Kraków 2010.

5. Gossel P., Leuthauser G., Architecture in the Twentieth Century Taschen, Koln 2001

1. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy.

2. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1225).

3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1065, ze zm.)

4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (tekst jednolity)

5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 124 poz.1030).

6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003r.nr 169 poz. 1650, ze zm.).

7. Czasopisma architektoniczne: Architektura Murator, Architektura i Biznes,

Archivolta, Arche, SARP-Komunikat, itp.

Materiały pomocnicze udostępnione przez wykładowcę.

Efekty uczenia się:

Zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki w zakresie rozwiązywania problemów i wyzwań towarzyszących projektowaniu zabudowy śródmiejskiej, uzupełniającej, również w kontekście uwarunkowań społeczno-sąsiedkich, kulturowych, a w szczególności w kontekście historycznym tkanki istniejącej. Rozumie relacje zachodzące między użytkownikiem, gościem budynku i jego obsługą a architekturą i między architekturą a bezpośrednim sąsiedztwem, oraz potrzeby dostosowania architektury do potrzeb i skali człowieka. Również rozumie znaczenie relacji zabudowy uzupełniającej do przestrzeni miejskiej, znaczenie tworzenia nowych pierzei oraz odbioru takiej zabudowy przez człowieka. Rozumie zasady projektowania architektonicznego: zabudowy zamieszkania zbiorowego z częścią usługową, stanowiące przestrzenie użyteczności publicznej, w środowisku miejskim z pełnym zrozumieniem zasad opisanych przez dokumenty planistyczne z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań. Rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników oraz zasady i parametry ergonomii, niezbędne do zapewnienia funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla użytkowników, w szczególności osób z niepełnosprawnościami. Rozumie znaczenie środowiska przyrodniczego oraz konieczności wprowadzania jego elementów nawet przy ograniczeniach wynikających z śródmiejskiego charakteru zabudowy. Zna uwarunkowania formalno-prawne towarzyszące projektowaniu zabudowy zamieszkania zbiorowego, projektowania budynków w bezpośrednim sąsiedztwie, wymagań dotyczących hoteli, uwarunkowań ochrony przeciwpożarowej obiektów w zabudowie szeregowej.

UMIEJĘTNOŚCI

Umie zaprojektować obiekt architektoniczny wpisany w zespół urbanistyczny, tj. pierzeję ulicy, tak aby nadać przestrzeni nowe wartości, uwzględnić wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników i spełnić wymogi estetyczne i techniczne w szczególności te wynikające z bezpośredniego sąsiedztwa innych obiektów oraz z zastanego kontekstu przestrzenno-historycznego. Umie wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach prezentując rozwiązania dotyczące zarówno pojedynczych jednostek mieszkalnych jak i całych rzutów uwzględniając konieczność koordynacji międzybranżowej oraz przewidywania wymagań techniczno-przestrzennych z tego wynikających. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego

w skali pojedynczego pokoju, układu funkcjonalnego hotelu oraz w skali urbanistycznej przestrzeni, której integralną częścią staje się obiekt w zabudowie ścisłej.

Potrafi interpretować opracowania planistyczne w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej. Umie dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy sąsiedniej odnosząc się w sposób świadomy do uhierarchizowanych wartości przy pomocy języka projektowania architektonicznego.

Potrafi posługiwać się właściwie dobranymi symulacjami komputerowymi, technologiami informacyjnymi, analizami, wspomagającymi projektowanie. W szczególności potrafi odtworzyć stan przestrzenny zastany i przenieść go do symulacji komputerowej oraz potrafi z niego w świadomy sposób korzystać przy projektowaniu własnego obiektu. Potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym. Umie porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi, potrafi w sposób niewerbalny przekazać myśl projektową i w sposób graficznie czytelny zaprezentować abstrakcyjne idee projektowe.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych, rzetelnej samooceny i konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych. Potrafi przekazywać informacje i formułować opinie dotyczące osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta.

Metody i kryteria oceniania:

20% - prezentacja projektu

80% - projekt końcowy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Szurgot
Prowadzący grup: Piotr Ośko, Mateusz Szurgot
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-3 (2025-05-12)