Programowanie zdarzeniowe (Java)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | CII3SP14CI-Z17 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Programowanie zdarzeniowe (Java) |
Jednostka: | Akademia Finansów i Biznesu Vistula |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Rozwój umiejętności posługiwania się językami zorientowanymi obiektowo. Wprowadzenie do programowania sterowanego zdarzeniami. Nauka programowania sterowanego zdarzeniami w środowisku Java. Nauka korzystania z platformy NetBeans. |
Pełny opis: |
Student poznaje wybrane elementy języka Java. Zostaje ugruntowana znajomość programowania obiektowego i wprowadzona oraz przećwiczona koncepcja programowania w paradygmacie zdarzeniowym. Tematyka wykładów: 1.Wprowadzenie do Java, 2. Podstawy Java, 3. Struktury decyzyjne, 4. Klasy i obiekty, 5.Metody 6. Dziedziczenie, 7. Wielopostaciowość (polimorfizm), 8. Interfejsy 9. Kolekcje, 10. Wyjątki 11.Aplikacje GUI, 12.Wątki 13. Klasy uogólnione (generyczne) Tematy ćwiczeń: Tworzenie klas, pakiety, konstruktor parametryczny, dziedziczenie, javaBeans na przykładzie liczenia trójmianu kwadratowego – aplikacja konsolowa. Wskazanie różnic i podobieństw do języka C-sharp. (2,5 h) 2. Technologia jdbc w trybie wbudowanym (pojedyńczego użytkownika) z wykorzystaniem pakietu java.sql i relacyjnej bazy danych Apache Derby. Utworzenie bazy danych, tabeli oraz dopisanie do niej wierszy przy pomocy tekstowego klienta Apache Derby. Realizacja połączenia z utworzoną bazą danych w aplikacji konsolowej java i przeglądanie zawartości tabeli (obiekty Connection, Statement, ResultSet). (2,5 h) 3. Technologia jdbc - utworzenie formularza umożliwiającego przeglądanie zawartości tabeli (java.swing – Jframe, JLabel, JTekstField, JButton, interface ActionListener). Utworzenie prostej okienkowej aplikacji zdarzeniowej realizującej przeglądanie wierszy tabeli bazy danych. (2,5 h) 4. Technologia jdbc – rozbudowa utworzonej poprzednio aplikacji o możliwość interaktywnego zarządzania zawartością tabeli (dopisywanie, modyfikacja, usuwanie wierszy) przy pomocy obiektu ResultSet utworzonego w trybie CONCUR_UPDATABLE. (2,5 h) 5. Sprawdzian z technologii jdbc – utworzenie aplikacji realizującej przeglądanie i zarządzanie zawartością utworzonej uprzednio przez studenta tabeli o wskazanym przez prowadzącego schemacie (każdy student ma inną tabelę). (2,5 h) 6. Realizacja aplikacji okienkowej typu kalkulator (zbliżonej np. do kalkulatora Windows), samodzielna rozbudowa wspólnie zrobionego kalkulatora o wskazane przyciski/funkcje - na ocenę. (2,5 h) 7. Realizacja aplikacji okienkowej wyznaczającej wartość przyszłą kapitału (lokata bankowa) na podstawie podanej wysokości kapitału początkowego, oprocentowania rocznego (obie wartości ustalane poziomymi komponentami JScrollBar), okresu lokaty w miesiącach (ustalanego przy pomocy komponentu JComboBox), oraz liczby przewidzianych okresów/kapitalizacji (ustalanych przy pomocy komponentu JSpinner). (2,5 h) 8. Wielowątkowość – aplikacja konsolowa wyznaczająca wyrazy ciągu Fobbonacciego, lub symbolu Newtona (poprzez bezpośrednią implementację rekurencyjnej definicji) z wykorzystaniem interfejsu Runnable, oraz dziedziczenia z klasy Thread. (2,5 h) 9. Wielowątkowość – utworzenie okienkowej animacji poklatkowej wykorzystującej interfejs Runnable. Aplikacja wyświetla równolegle w kilku oknach różne „poklatki” w różnym tempie. 2,5 h) 10. Grafika w języku Java - wykorzystanie obiektu typu Graphics do narysowania fraktala (np. paproć Barnsleya), lub krzywej Lissajous. (2,5 h) 11. Grafika w języku Java – tworzenie prostej aplikacji do interaktywnego rysowania (typu dauber/paint) poprzez wykorzystanie interfejsu MouseListener i MouseMotionListener. Wykorzystanie klas Graphics, Graphics2D. (2,5 h) 12. Grafika w języku Java - Rozbudowa utworzonego poprzednio malarza o interaktywne rysowanie wskazanych figur (elipsa, prostokąt, łamana) – na ocenę. Rozbudowa aplikacji o możliwość pobrania/zapisania pracy do pliku graficznego. (2,5 h) |
Literatura: |
Eckel B.: Thinking in Java, 4th Edition, 2006 Gaddis T.: Starting Out with Java: From Control Structures through Objects, 6th Edition, 2016 http://docs.oracle.com/javase/tutorial/ |
Efekty uczenia się: |
Zapoznanie się z paradygmatem opartym na zdarzeniach za pomocą środowiska Java przykład K1_Inf_W04, Konsolidacja i pogłębienie znajomości programowania obiektowego K1_Inf_W04, Umiejętność programowania z wykorzystaniem platformy NetBeans K1_Inf_U02, Umiejętność programowania w języku Java K1_Inf_U07, Umiejętność programowania sterowanego zdarzeniami K1_Inf_U07, |
Metody i kryteria oceniania: |
2 kolokwia pisemne (w trakcie semestru i na koniec semestru) w trakcie wykładu (pytania testowe)) 3 kolokwia praktyczne, przy komputerach, rozwiązywanie krótkich zagadnień programistycznych. 2 w trakcie semestru i jedno na końcu. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.