Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyczny i zrównoważony biznes

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ABB2NP006/ep
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyczny i zrównoważony biznes
Jednostka: ANALITYKA BIZNESU I BEZPIECZEŃSTWA
Grupy: Analityka Biznesu i Bezpieczeństwa LIC, 2 sem. ONLINE
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

W czasie zajęć przedstawiane są cechy charakterystyczne standardów moralnych i definicje etyki biznesu. Uczestnicy zajęć zapoznają się z poglądami moralnymi na temat pracy w różnych kulturach. Prezentowane są zagadnienia dotyczące historii gospodarczej w kontekście różnych poglądów normatywnych. Dotyczy to w szczególności oceny przedsiębiorczości w filozofiach chrześcijańskich oraz współczesnych koncepcjach liberalizmu, utylitaryzmu i materializmu. Studenci zapoznają się z etyką obowiązku w kontekście społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa - Corporate Social Responsibility (CSR). Specjalistyczne studia w zakresie etyki biznesu odnoszą się do marketingu

Skrócony opis:

W czasie zajęć przedstawiane są cechy charakterystyczne standardów moralnych i definicje etyki biznesu. Uczestnicy zajęć zapoznają się z poglądami moralnymi na temat pracy w różnych kulturach.

Pełny opis:

W czasie zajęć przedstawiane są cechy charakterystyczne standardów moralnych i definicje etyki biznesu. Uczestnicy zajęć zapoznają się z poglądami moralnymi na temat pracy w różnych kulturach. Prezentowane są zagadnienia dotyczące historii gospodarczej w kontekście różnych poglądów normatywnych. Dotyczy to w szczególności oceny przedsiębiorczości w filozofiach chrześcijańskich oraz współczesnych koncepcjach liberalizmu, utylitaryzmu i materializmu. Studenci zapoznają się z etyką obowiązku w kontekście społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa - Corporate Social Responsibility (CSR). Specjalistyczne studia w zakresie etyki biznesu odnoszą się do marketingu

Literatura:

Burnett K., 2002, Relacje z kluczowymi klientami. Analiza i zarządzanie, Oficyna Ekonomiczna.

Cameron R., 1997, Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych, Wydawnictwo "Książka i Wiedza".

Chryssides G. D., Kaler J. H., 1999, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Clark G., 2014, Pożegnanie z jałmużną. Krótka historia gospodarcza świata, Wydawnictwo Zysk i S-KA.

Czechowska I.D. (red.), 2016, Etyka w relacjach instytucji finansowych z gospodarstwami domowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Dembińska-Cyran I., Hołub-Iwan J., Perenc J., 2004, Zarządzanie relacjami z klientem, Wydawnictwo Difin.

Friedman M., Friedman R., 2009, Wolny wybór, Wydawnictwo Aspekt.

Gesteland R. R., 2000, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, Wydawnictwo Naukowe PWN, część 1; Kulturowe modele zachowań w biznesie, s. 15-57.

Giddens A., 2012, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Gmurzyńska E., Morka R. (red.), 2009, Mediacje. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer Polska.

Griffin R.W., 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, rozdział 12: Kierowanie zmianami i innowacjami.

Hampden-Turner Ch., Trompenaars A., 1998, Siedem kultur kapitalizmu USA Japonia Niemcy Francja Wielka Brytania Szwecja Holandia, Dom Wydawniczy ABC, rozdział 3; Triumfująca jednostka oraz rozdział 4; Wyścig z zegarem.

Harward Business Review, 2007, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion.

Jakubiak-Mirończuk A., 2010, Negocjacje dla prawników. Prawo cywilne, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.

Jezierski A., Leszczyńska C., 1998, Historia gospodarcza Polski, Wydawnictwo Key Text.

Kaku R., 2007, Ścieżka kyosei, w; Harvard Business Review, Wydawnictwo Helion.

Kietliński K., Reyes V.M., Oleksyn T., 2005, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna.

Korpus J., 2006, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w obszarze kształtowania środowiska pracy, Wydawnictwo Placet.

Krugman P., Wells R., 2012, Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Landes D.S., 2015, Bogactwo i nędza narodów. Dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA S.A.

Landreth H., Colander D. C., 1998, Historia myśli ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Laszlo Ch., 2008, Firma zrównoważonego rozwoju. Jak wypracować trwałą wartość z uwzględnieniem efektów społecznych i ekologicznych ?, Wydawnictwo Studio Emka.

Lewicki R.J., Barry B., Saunders D.M., 2011, Zasady negocjacji, Dom Wydawniczy REBIS.

Mead R., Andrews T. G., 2011, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwer Polska.

Moore Ch. W., 2009, Mediacje praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer Polska.

Pilarczyk B., 2004, Reklama jako narzędzie komunikacji masowej, w; Mruk H. (red.), Komunikowanie się w marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Porter M.E., Kramer M.R., 2007, Filantropia przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej, w; Harvard Business Review, Wydawnictwo Helion.

Pratley P., 1998, Etyka w biznesie, Wydawnictwo Gebethner&Ska.

Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Samuelson P.A., Nordhaus W.D., 2012, Ekonomia, Wydawnictwo REBIS.

Seitel, F. P., 2003, Public Relations w praktyce, Wydawnictwo FELBERG SJA.

Smith C., 2007, Nowy model filantropii przedsiębiorstw, w; Harvard Business Review, Wydawnictwo Helion.

Stankiewicz W., 1998, Historia myśli ekonomicznej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,

Szpak J., 1999, Historia gospodarcza powszechna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Tittenbrun J., 2012, Gospodarka w społeczeństwie. Zarys socjologii gospodarki i socjologii ekonomicznej w ujęciu strukturalizmu socjoekonomicznego, Wydawnictwo Zysk i Ska.

Wojcik K. 2005. Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wydawnictwo PLACET.

Young S., 2005, Etyczny kapitalizm. Jak na powrót połączyć prywatny interes z dobrem publicznym? Wydawnictwo METAMORFOZA.

Zbiegień-Maciąg L., 1999, Kultura w organizacji. Identyfikacja kultury znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 2; Charakterystyka kultury w organizacji – funkcje, przejawy.

Żemigała M., 2007, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Oficyna a Wolters Kluwer Business.

Żemigała M., 2007, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Oficyna a Wolters Kluwer Business.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauki ekonomii w naukach społecznych, jej związku z nauką zarządzania; jej przedmiocie, metodzie, wyborach ekonomicznych dokonywanych na poziomie organizacji

Ma elementarną wiedzę na temat istoty, celów, funkcji i znaczenia zarządzania; organizacji jako obiektu zarządzania – jej elementów i metod zarządzania; oceny sprawności działań; zarządzania w warunkach globalizacji

Ma uporządkowaną wiedzę o istocie oraz wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowaniach zachowań organizacyjnych; postawach społecznych i zachowaniach jednostek oraz grup społeczno-zawodowych w organizacji; metodach i narzędziach kształtowania zachowań organizacyjnych oraz komunikacji międzykulturowej w organizacji

Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu socjologii ogólnej umożliwiającą samodzielne rozumienie faktów i procesów społecznych – zwłaszcza zależności zachodzących pomiędzy zmianami społecznymi i gospodarczymi

UMIEJĘTNOSCI

Potrafi zrozumieć podstawowe zjawiska społeczne i zachowania ludzkie w organizacji; przeciwdziałać zjawiskom negatywnym; wykorzystać wiedzę do zrozumienia miejsca i roli człowieka tworzącego struktury społeczno-gospodarcze i zasady ich funkcjonowania; naturę człowieka występującego w różnych rolach (pracodawcy, pracownika; kierownika, wykonawcy, przedsiębiorcy)

Posiada umiejętność prezentowania własnych i cudzych poglądów na temat zjawisk leżących w sferze zainteresowania nauk o organizacji; ma umiejętność komunikowania się z otoczeniem (również w środowisku wielokulturowym)

Rozumie mechanizmy funkcjonowania organizacji, prawidłowość zachowań organizacyjnych i ich uwarunkowania; rozumie znaczenie znajomości podstaw teoretycznych zarządzania, form oraz ogólnych zasad funkcjonowania organizacji

Potrafi zrozumieć konieczność poszerzania swojej wiedzy i umiejętności (w tym szczególnie pracy w zespole) oraz kompetencji; rozumie znaczenie sportu i rekreacji w rozwoju osobowości

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Rozumie potrzebę i konieczność permanentnego dokształcania się (uczenia się) przez całe życie

Wykazuje umiejętność współdziałania w zespole (grupie), zarówno w roli przywódcy (kierującego), jak też uczestnika zespołu (kierowanego)

Potrafi rozpoznawać problemy związane z wykonywaniem zawodu specjalisty z zakresu zarządzania

Metody i kryteria oceniania:

Warunki ukończenia kursu; ocena końcowa z wykładu jest wynikiem sumy punktów uzyskanych podczas zajęć. Sprawdzenie osiągnięć studenta dokonuje się przy pomocy ćwiczeń on-line. Wymagania;

 Każdy student powinien wykonać zalecane ćwiczenia oraz obejrzeć przygotowane prezentacje.

 Każdy student powinien otrzymać co najmniej 51 punktów z testów, które będą dostępne podczas zajęć dydaktycznych.

 W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej istnieje możliwość jej poprawienia poprzez wykonanie niezrealizowanego ćwiczenia lub ponowne wykonanie źle wykonanego ćwiczenia.

Skala ocen jest następująca;

 91 – 100 punktów; ocena bardzo dobra (5) / 81 – 90 punktów; ocena dobra plus (4.5) / 71 – 80 punktów; ocena dobra (4) / 61 – 70 punktów; ocena dostateczna plus (3.5) / 51 – 60 punktów; ocena dostateczna (3) / 50-0 punktów; ocena niedostateczna (2).

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wiśniewska
Prowadzący grup: Anna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0 (2025-04-03)