Projekt architektoniczny 5 - zabudowa wielorodzinna (p)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ARI5SP01AR-p |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekt architektoniczny 5 - zabudowa wielorodzinna (p) |
Jednostka: | Kierunek-Architektura |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Założenia (opisowo): | (tylko po angielsku) Znajomość podstawowych zasad kompozycji architektonicznej Ogólna znajomość materiałów budowlanych i możliwości ich zastosowania. Znajomość warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. |
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) Celem edukacyjnym jest teoretyczne i praktyczne poznanie problemów projektowania budynków wielorodzinnych, w szczególności dot. kształtowania układu funkcjonalno-przestrzennego oraz formy, z uwzględnieniem: kontekstu miejsca, skali i charakteru architektury, nowych tendencji w kształtowaniu zabudowy, aktualnych wymagań dotyczących kształtowania zabudowy, oświetlenia, nasłonecznienia i zagadnień funkcjonalnych, nowych tendencji w zakresie instalacji, konstrukcji, technologii, zagadnień obsługi komunikacyjnej. |
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) Wykłady w ramach ćwiczeń: Budynki wielorodzinne - wprowadzenie, forma/funkcja, kontekst miejsca. Analiza wybranych projektów i realizacji budynków wielorodzinnych. Lokalizacja. Zabudowa i zagospodarowanie działki. Analiza wybranych projektów i realizacji budynków wielorodzinnych. Projektowanie budynków wielorodzinnych – warunki techniczne. Projekt budowalny budynku wielorodzinnego- omówienie/analiza. Projektowanie z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych. Analiza wybranych projektów i realizacji budynków wielorodzinnych. Architektura przyszłości. Ćwiczenia projektowe: Omówienie zadania semestralnego / wprowadzenie do projektu. Ćwiczenia terenowe – analiza działki. Praca projektowa, prezentacja koncepcji, dyskusja, korekty indywidualne. Przegląd - ostateczne zatwierdzenie koncepcji projektów. Praca projektowa, dyskusja, korekty indywidualne. Prezentacja projektów, omówienie, ocena. |
Literatura: |
(tylko po angielsku) 1. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa 2012. 2. Alexander Ch., Język wzorców, GWP, Gdańsk 2008. 3. Gehl J., Życie między budynkami: użytkowanie przestrzeni publicznych, RAM, Kraków 2009. 4. Lenartowicz J. K., Słownik psychologii architektury, Wydawnictwa Politechniki Krakowskiej, Kraków 2010. 5. Neufert, Ernst and Peter, Architects' Data, Fourth Edition - By Wiley Blackwell 2012. 6. Gossel P., Leuthauser G., Architecture in the Twentieth Century Taschen, Koln 2001 1. Złowodzki M., O ergonomii i architekturze, Polit. Krakowska, Kraków 2008. 2. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.). 3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1065, ze zm.). 4. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2003r. Nr 80 poz.717 z późn. zm.). 5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 124 poz.1030). 6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003r.nr 169 poz. 1650, ze zm.). 7. Czasopisma architektoniczne: Architektura Murator, Architektura i Biznes, Archivolta, Arche, SARP-Komunikat, itp. Materiały pomocnicze udostępnione przez wykładowcę. |
Efekty uczenia się: |
(tylko po angielsku) Zna i rozumie problematykę budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego w kontekście zagadnień uwarunkowań społecznych, kulturowych, przyrodniczych, ekonomicznych, prawnych i innych. Posiada wiedzę na temat zagadnień związanych z technologiami, materiałami i rozwiązaniami budowlanymi stosowanymi w budownictwie mieszkaniowym wielorodzinnym. Rozumie zasady projektowania architektonicznego zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej w środowisku miejskim oraz niewielkich zespołów zabudowy z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań. Rozumie zasady projektowania uniwersalnego oraz zasady i parametry ergonomii, niezbędne do zapewnienia funkcjonalności dla użytkowników budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w szczególności osób z niepełno sprawnościami. UMIEJĘTNOŚCI Potrafi zaprojektować budynek lub zespół budynków mieszkalnych wielorodzinnych dbając o wartości przestrzenne, estetyczne przy równoczesnym spełnieniu wymagań wszystkich użytkowników, wymagań technicznych, pranych i planistycznych. Umie wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym. Potrafi sporządzać projekt zagospodarowania działki w oparciu o prawidłową interpretację aktów prawa miejscowego Umie dokonać krytycznej analizy uwarunkowań lokalnych. Potrafi rozwiązywać elementy węzłowe budynków mieszkalnych wielorodzinnych pod względem odpowiedniego doboru technologii, typów konstrukcji oraz materiałów. Potrafi dobrać odpowiedni zestaw narzędzi analogowych i cyfrowych w celu skutecznego zaprezentowania założeń projektowych, koncepcji architektonicznej oraz przygotowania dokumentacji technicznej budynku mieszkalnego wielorodzinnego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Potrafi zaprezentować swoje obserwacje, pomysły i proste rozwiązania projektowe w formie prezentacji przed grupą studentów. Jest otwarty na uwagi i dyskusję podczas prezentacji swojej pracy projektowej. Potrafi dyskutować i bronić swoje decyzje w oparciu o obiektywne argumenty. Rozumie wpływ własnej pracy projektowej na otoczenie. |
Metody i kryteria oceniania: |
(tylko po angielsku) 50% - obecność na ćwiczeniach 50% - projekt końcowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN W
WT C
C
C
C
C
C
ŚR C
C
C
C
C
C
CZ PT B-l
|
Typ zajęć: |
Blended learning, 10 godzin
Ćwiczenia, 95 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Łacek | |
Prowadzący grup: | Przemysław Łacek, Roman Tomecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.