Finanse II Finanse UE [FAB4SP04FA-L20]
Semestr letni 2019/2020
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Finanse II Finanse UE [FAB4SP04FA-L20] | ||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2020L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 39 | ||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 | ||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jolanta Zombirt | ||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Jolanta Zombirt, Mechanizmy rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, wydanie trzecie, Difin Warszawa 2011 Katarzyna Żukrowska, Budżet ogólny Unii Europejskiej, studia europejskie, podręcznik akademicki, Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, Warszawa 2009 bieżące śledzenie stron KE, np. https://europa.eu/european-union/topics/budget_pl https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/eu-budgetary-system/eu-annual-budget/2019-budget/ |
||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Historia integracji gospodarczej w Europie 2. Reformy Delorsa jako efekt refleksji po Raporcie Delorsa 3. Budżet UE - historia 4. Budżet UE - struktura wpływów i wydatków 5. Budżet UE - kalkulacja wpływów z tytułu VAT 6.Rozwiązania dotyczące polityki fiskalnej w Traktacie o Unii Europejskiej 7. Pakt Stabilności i Wzrostu 8. Przepisy dotyczące pomocy państwa w kontekście kryzysu finansowego 9. Wpływ kryzysu finansowego na sytuację budżetową niektórych państw członkowskich UE 10. Działania regulacyjne UE po wykryciu kryzysu zadłużeniowego w Grecji 11. Współpraca KE, EBC i MFW w kontekście kryzysu zadłużeniowego 12. Sześciopak (pięć rozporządzeń i dyrektywa) 13. Dwupak 14. Semestr Europejski 15. Europejska Rada Budżetowa 16. Budżet strefy euro? 17. Priorytety budżetu na 2020 r. 18. Kierunki zmian Wieloletnich Ram Finansowych po 2020 r. 19. BICC (Instrument budżetowy na rzecz konwergencji i konkurencyjności) 20. Europejski Zielony Ład |
||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład + dyskusja Każdy student przygotowuje prezentację Dyskusja na temat bieżących wydarzeń odnoszących się do finansów UE wraz z wyjaśnieniem / uzasadnieniem podstawy prawnej. Np. dlaczego Komisja Europejska odrzuciła projekt budżetu Włoch na 2018 r.? |
||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na egzaminie ustnym z reguły jest to jedno pytanie z pytaniami pomocniczym (dwa, trzy)i. Niestety, jeżeli student wykaże brak wiedzy, np. na pytanie o to, skąd Ministerstwo Finansów ma środki w budżecie student odpowie, że z banku centralnego, to już nie będzie dalszych pytań. Generalnie oceniam umiejętność łączenia teorii z praktyką. Np. jeżeli student odpowie, że chce inwestować w akcje to pytam, czego spodziewa się w zamian i czy zawsze otrzyma dywidendę itd. Premiuję za tzw. wyobraźnię finansową czyli myślenie przyczynowo – skutkowe. Najbardziej aktywnych studentów w czasie całego semestru mogę zwolnić z egzaminu. Aktywność rozumiem jako umiejętność wchodzenia w merytoryczną dyskusję w czasie wykładu i umiejętność powiązania bieżących wydarzeń z ich odpowiednim wyjaśnieniem |
||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
FA-B4SP/RAR/2, FA-B4SP/RRF/1, FA-B4SP/RRS/1 FA-B4SP/RAR/2, FA-B4SP/RRF/1, FA-B4SP/RRS/1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.