Wnioskowanie statystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MNM2SP14EC-L18 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wnioskowanie statystyczne |
Jednostka: | Kierunek-Zarządzanie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wnioskowanie statystyczne to prezentacja problematyki z zakresu szeroko pojętej statystyki, która jest dyscypliną naukową przekazującą wiedzę z zakresu ilościowych metod analizy zjawisk gospodarczych i społecznych oraz dostarcza szeroką gamę narzędzi opisu, analizy i wnioskowania na temat tych zjawisk w czasie i przestrzeni. Wszystko to daje możliwość zapoznania się z zastosowaniem różnych metod i mierników statystycznych w konkretnych analizach dotyczących stanu i struktury różnorodnych zjawisk, w tym gospodarczych oraz pozwala nabyć sprawność w interpretacji wyników badań empirycznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot i zadania statystyki – celem jest przekazanie wiedzy dotyczącej wagi zrozumienia podstawowych pojęć z tego zakresu, która będzie bazą pozwalającą Państwu na lepsze zrozumienie poszczególnych mierników zaprezentowanych w następnych tematach. 2 Metody opisu struktury zjawisk – celem jest przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej rodzajów szeregów strukturalnych oraz miar ilościowych tj.: miary poziomu wartości zmiennej, zróżnicowania wartości zmiennej, asymetrii. Ważnym elementem jest przedstawienie zastosowania tych miar w praktyce gospodarczej. 3 Metody opisu dynamiki zjawisk – celem jest zaprezentowanie miar przedstawiających zmiany zjawiska w czasie i nabranie praktycznych umiejętności stosowania ich w rzeczywistości gospodarczej. Tymi miarami są tzw. indeksy. 4 Demografia jako baza decyzji ekonomicznych – celem jest uzyskanie umiejętności dostrzegania zależności zagadnień demograficznych z szeroko pojętą sytuacja ekonomiczno-społeczna kraju. 5 Zastosowanie statystyki w ekonomii – celem jest ukazanie zastosowania metod ilościowych w praktyce biznesowej i możliwości wykorzystania ich w planowaniu i bieżącej działalności firmy. |
Literatura: |
Antczak, B., (2017), Statystyka i demografia… strach ma wielkie oczy, Józefów: WSGE. Rocznik statystyczny GUS, Warszawa 2017. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student posługuje się słownictwem niezbędnym do analizy statystycznej. Postrzega powiązania interdyscyplinarne i potrafi zastosować metody i narzędzia statystyczne i demograficzne w gospodarce. Zna źródła danych niezbędnych do przeprowadzenia badań zarówno pierwotnych jak i wtórnych. Umiejętności: Student ma umiejętności dostosowania technik badawczych do zbiorowości statystycznej i celu badawczego. Potrafi interpretować uzyskane dane oraz dokonywać pogłębionej analizy badanych zjawisk. Dobiera metodologię i narzędzia badawcze oraz potrafi prezentować uzyskane wyniki w formie tabelaryczne, graficznej (różne rodzaje) i opisowej. Widzi powiązania interdyscyplinarne i potrafi je interpretować. Kompetencje społeczne: Student widzi konieczność dalszego kształcenia instytucjonalnego jak i samokształcenia. Widzi znaczenie i wykorzystanie nauk społecznych w gospodarce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach 40% Egzamin końcowy 60%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Rządkowski | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Rządkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.