Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium badawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MNM3NP002/ep
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium badawcze
Jednostka: Kierunek-Zarządzanie
Grupy: Zarządzanie MGR, 3 sem. ONLINE
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Ugruntowanie zrozumienia sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami.

Pełny opis:

Ugruntowanie zrozumienia sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami. Wyrobienie umiejętności sporządzania sprawozdań z uwzględnieniem wymagań MSR i MSSF. Wypracowanie umiejętność właściwej interpretacji poszczególnych standardów.

Literatura:

I. Olchowicz, A.Tłaczała, Rachunkowość finansowa w przykładach wg ustawy o rachunkowości i MSSF, Difin, Warszawa 2008

J. Turyna, Standardy sprawozdawczości finansowej, Difin, Warszawa 2006

A. Helin, Sprawozdania finansowe według MSSF, C.H.Beck, Warszawa 2006

Messner Z. Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa 2007.

Międzynarodowe i krajowe regulacje sporządzania sprawozdań finansowych w praktyce, seria DIFIN 2007.

• Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej w interpretacjach i przykładach (9 tomów), LexisNexis, Ernst & Young, 2006. • A. Helin, Sprawozdanie finansowe według MSSF. Zasady sporządzania i prezentacji, C.H. Beck, Warszawa, 2006.

• E. Walińska, Międzynarodowe standardy rachunkowości. Ogólne zasady pomiaru i prezentacji pozycji bilansu i rachunku wyników, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.

Strony internetowe:

www.eur-lex.europa.eu/pl/index.htm www.mf.gov.pl (Ministerstwo Finansów) www.pwcglobal.com/pl (strona PricewaterhouseCoopers)

www.ey.com/pl (strona Ernst & Young)

www.skwp.org.pl (strona Stowarzyszenia Księgowych w Polsce) www.iasb.org.uk (strona IASB)

www.ifac.org (strona IFAC – Międzynarodowego Stowarzyszenia Księgowych) www.europa.eu.int (Unia Europejska)

www.cpaclass.com/gaap/ (U.S. GAAP)

www.fasb.org (strona FASB)

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1

Posiada zaawansowaną wiedzę o specyfice instytucji finansowych i ich podstaw regulacyjnych-Test końcowy. Projekt –przygotowanie prezentacji -K-W05

W2

Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania zjawisk i procesów zachodzących w finansach i rachunkowości (w tym odnośnie tworzenia i badania sprawozdań finansowych) a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości oraz źródła i naturę-Test końcowy. Projekt –przygotowanie prezentacji

K-W13

UMIEJĘTNOŚCI

U1

Potrafi w sposób prawidłowy przeprowadzić analizę instytucji finansowych i niefinansowych oraz zastosować różne techniki badawcze z wykorzystaniem technik informatycznych

Test końcowy. Projekt –przygotowanie prezentacji

K-U02

U2

Sprawnie posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami w celu rozwiązania konkretnych problemów z zakresy finansów i rachunkowości ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych i wybranego rodzaju norm

Test końcowy. Projekt –przygotowanie prezentacji

K-U08

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi organizować i inspirować proces uczenia się innych osób

Projekt –przygotowanie prezentacji

K-K01

K2

Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

Projekt –przygotowanie prezentacji

K-K05

Metody i kryteria oceniania:

Test końcowy 60%.

Projekt –przygotowanie prezentacji – 40 %

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Knap-Stefaniuk
Prowadzący grup: Agnieszka Knap-Stefaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Knap-Stefaniuk
Prowadzący grup: Agnieszka Knap-Stefaniuk
Strona przedmiotu: https://usosweb.vistula.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/edytujPrzedmiot&prz_kod=MNM3NP002%2Fep
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Rodzaj przedmiotu:

kONWERSATORIUM

Tryb prowadzenia:

E-LEARNING

Skrócony opis:

Kurs konwersatorium badawcze to przewodnik po istotnych, kluczowych zagadnieniach związanych z problematyką badań.

Pełny opis:

Kurs konwersatorium badawcze to przewodnik po istotnych, kluczowych zagadnieniach związanych z problematyką badań. Jego celem jest przekazanie wiedzy i zasad dotyczących planowania i realizacji badań oraz działań i rozwiązań związanych z pracą badawczą, realizowaną np. na potrzeby pracy dyplomowej.

Ponadto celem zajęć jest przekazanie wiedzy z zakresu znaczenia i wykorzystania badań jako źródła informacji w procesie pisania pracy dyplomowej i opracowywania jej części empirycznej oraz rodzajów badań, metod, technik i narzędzi badawczych oraz sposobów opracowywania wyników badań.

Zakres zagadnień

1. Rola informacji, uwarunkowania zapotrzebowania na informację, rodzaje i cechy informacji.

2. System informacji w biznesie/system informacji tworzony na potrzeby pracy dyplomowej (informacje wewnętrzne, monitoring otoczenia zewnętrznego, system badań i analiz). Istota i źródła informacji wtórnych i informacji pierwotnych.

3. Cele badań, wymiar czasowy badań. Etapy procesu badawczego: Określenie problemu badawczego; Formułowanie hipotez; Opracowanie planu badań (wybór typu badań, wybór zmiennych do obserwacji i pomiaru, wybór źródeł informacji); Wybór metod i podmiotów gromadzenia informacji; Gromadzenie informacji; Rejestrowanie i przetwarzanie danych; Analiza i interpretacja wyników badań; Opracowanie raportu z badań, zakres i treść raportu; Harmonogram i kosztorys projektu badawczego.

4. Istota i charakterystyka podstawowych typów badań: desk research (analiza źródeł, danych zastanych, dokumentów, stron internetowych itd.); badania terenowe (jakościowe i ilościowe). Uwarunkowania wyboru typu badania. Mocne i słabe strony badań zza biurka i badań terenowych.

5. Istota i charakterystyka rodzajów metod i technik pomiaru stosowanych w badaniach terenowych - obserwacje (jawna i ukryta, bezpośrednia i pośrednia, uczestnicząca i nieuczestnicząca), wywiady (bezpośredni, telefoniczny, pogłębiony, zogniskowany), ankiety (pocztowa, prasowa, audytoryjna, opakowaniowa, komputerowa - internetowa, e-mailowa), metody projekcyjne (testy: skojarzeń słownych, uzupełnień zdań, rysunkowy), eksperyment (terenowy, sztuczny), metody heurystyczne (ocena ekspertów, metoda delficka). Etyka badawcza w jakościowych badaniach terenowych.

6. Problemy doboru próby. Próby nieprobabilistyczne (dobór podyktowany dostępnością respondentów, dobór celowy, metoda kuli śniegowej, dobór kwotowy, wybór informatorów). Próby probabilistyczne (prosty dobór losowy, dobór systematyczny, dobór warstwowy).

7. Zasady budowy narzędzi (np. scenariusza) w badaniu jakościowym. Zasady opracowania narzędzi (np. kwestionariusza) do badania sondażowego. Badania pilotażowe, ich znaczenie i rola oraz zasady przeprowadzenia.

8. Analiza danych. Przetwarzanie danych z badań ilościowych i jakościowych.

9. Etyka w badaniach. Dobrowolne uczestnictwo. Ryzyko skrzywdzenia respondenta i ochrona badanych przed skrzywdzeniem. Standardy anonimowości i poufności. Motywacja badacza i cel badania. Raport z badania a moralne zobowiązania badacza.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Apanowicz J., Metodologia ogólna, Gdynia 2002 https://wsaib.pl/images/files/E-Publikacje/MO.pdf

Literatura uzupełniająca:

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa 2008

Rószkiewicz M., Metody ilościowe w badaniach marketingowych, PWN, Warszawa 2001

Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011

Badania marketingowe. Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku, red. Mazurek-Łopacińska, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2016

Churchill G.A., Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007

Kawa A., Analiza sieciowa jako metoda badawcza w naukach o zarządzaniu, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 365/2014

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-17
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Knap-Stefaniuk
Prowadzący grup: Agnieszka Knap-Stefaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Knap-Stefaniuk
Prowadzący grup: Agnieszka Knap-Stefaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Knap-Stefaniuk
Prowadzący grup: Agnieszka Knap-Stefaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)