Metody i techniki zarządzania MNB3SP002MN
Wykład (W)
Semestr zimowy 2023/2024
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Literatura: |
Gesteland R. R., 2000, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, Wydawnictwo Naukowe PWN. Hofstede G., 2000, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Hampden-Turner Ch., Trompenaars A., 1998, Siedem kultur kapitalizmu USA Japonia Niemcy Francja Wielka Brytania Szwecja Holandia, Dom Wydawniczy ABC. Lundy O., Cowling A., 2000, Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna&Dom Wydawniczy ABC, Kraków. Przytuła S., 2014, Zarządzanie kadrą ekspatriantów w filiach przedsiębiorstw międzynarodowych w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu.Pl. Richard Mead, Tim G. Andrews, 2011, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwer Polska. Robbins S.P., Zachowania w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Stoner J.A.F., Wankel Ch., 1996, Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Zbiegień-Maciąg L., 1999, Kultura w organizacji. Identyfikacja kultury znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1: Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu współczesne teorie i metody zarządzania oraz występujące między nimi zależności. W2: Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu współczesne międzynarodowe i globalne środowiska biznesu i rozumie dynamikę zmian zachodzących w tym środowisku, w kontekście, jakie te zmiany wywierają na współczesną organizację oraz dylematy człowieka biznesu. W3: Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu procesy formułowania i wdrażania programów operacyjnych, oraz rozumie znaczenie efektywnego zarządzania zasobami i operacjami organizacji w procesie budowy przewagi konkurencyjnej. UMIEJĘTNOŚCI U1: Absolwent potrafi Samodzielnie planować i organizować pracę własną i rozwój osobisty w oparciu o koncepcje work life balance, oraz Long Life Learning. U2: Absolwent potrafi Stosować wybrane metody i techniki zarządzania, w tym zarządzania projektami i procesami. Potrafi formułować i rozwiązywać problemy typowe dla zarządzania. U3: Absolwent potrafi Definiować podstawowe problemy zarządzania na poziomie operacyjnym oraz formułować ich skuteczne i etyczne rozwiązania przeprowadzając w tym celu adekwatne analizy biznesowe oparte o metody ilościowe i jakościowe. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1: Absolwent jest gotów formułować i argumentować krytyczne oceny w sprawach ekonomicznych, społecznych oraz światopoglądowych. K2: Absolwent jest gotów w sposób odpowiedzialny i niezależny współorganizować inicjatywy społeczne i biznesowe oparte na wartościach etycznych i uwzględniające interes społeczny. K3: Absolwent jest gotów prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy natury etycznej, w tym dylematy związane z wykonywanym zawodem, z poszanowaniem dla jego dorobku i tradycji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki ukończenia kursu; ocena końcowa z wykładu jest wynikiem sumy punktów uzyskanych podczas zajęć. Sprawdzenie osiągnięć studenta dokonuje się przy pomocy ćwiczeń sprawdzających, zadania końcowego oraz kontroli obecności. Treść pytań oraz opis ćwiczeń zostaną przedstawione w trakcie zajęć. Wybrane pozycje z literatury wymienionej w programie zajęć są dostępne na stronie internetowej wirtualnej biblioteki Akademii Finansów i Biznesu Vistula; https://libra.ibuk.pl/ Wymagania; Uczestniczenie w zajęciach; liczba nieobecności nie może przekroczyć 60% jednostek dydaktycznych. Student powinien być w sali wykładowej w czasie przewidzianym przez plan zajęć – punktualnie. Każdy student powinien wykonać zalecane ćwiczenia oraz prezentacje. Treść ćwiczeń i materiały pomocnicze zostaną udostępnione podczas zajęć. W trakcie kursu zastosowane zostaną takie metody dydaktyczne jak: kontrola obecności, studia przypadków, ćwiczenia typu quiz oraz on-line learning. Na końcową ocenę mają wpływ następujące elementy: Udział w zajęciach (liczba nieobecności nie może przekroczyć 60% zajęć), ćwiczenie sprawdzające nr 1 (22 p. z 100), ćwiczenie sprawdzające nr 2 (22 p. z 100), prezentacja Power Point (6p. z 100) oraz ćwiczenie końcowe (50p. z 100). Skala ocen jest następująca; 91 – 100 punktów; ocena bardzo dobra (5) / 81 – 90 punktów; ocena dobra plus (4.5) / 71 – 80 punktów; ocena dobra (4) / 61 – 70 punktów; ocena dostateczna plus (3.5) / 51 – 60 punktów; ocena dostateczna (3) / 50-0 punktów; ocena niedostateczna (2). SUMA PUNKTÓW ECTS WYNOSI 10 1. Ćwiczenie sprawdzające nr 1; nakład pracy studenta 45 h (1,5 ECTS) 2. Ćwiczenie sprawdzające nr 2; nakład pracy studenta 45 h (1,5 ECTS) 3. Ćwiczenie końcowe; nakład pracy studenta 60 h (2 ECTS) 4. Power Point; nakład pracy studenta 30 h (1 ECTS) 5. Czytanie literatury 30 h (1 ECTS) 6. Konsultacje 30 h (1 ECTS) 7. Udział w ćwiczeniach; 30 h (1 ECTS) 8. Udział w wykładzie; 30 h (1 ECTS) |
Zakres tematów: |
Wykład nr 1: Globalny kontekst zarządzania współczesnymi przedsiębiorstwami. Literatura do zajęć: Renata Oczkowska, 2013, Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw w warunkach globalizacji. Motywy – Strategie - Tendencje, Wydawnictwo Difin, Warszawa; rozdział 1: Globalizacja – kontekst działalności współczesnych przedsiębiorstw. Literatura do zajęć; Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, rozdział 3: Otoczenie organizacji i menedżerów. Wykład nr 2: Zarządzanie międzynarodowe i międzykulturowe. Literatura do zajęć: Włodzimierz Piotrowski, Andrzej K. Koźmiński (red.), 2010, Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; rozdział 12: Zarządzanie międzynarodowe oraz rozdział 13: Zarządzanie międzykulturowe. Literatura do zajęć: Małgorzata Bartosik_Purgat (red.), 2017, Zachowania konsumentów. Globalizacja nowe technologie aktualne trendy otoczenie społeczno-kulturowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; rozdział 3: Etnocentryzm i efekt kraju pochodzenia w zachowaniach konsumentów. Wykład nr 3: Analiza kultur organizacyjnych. Literatura do zajęć; Mead R., Andrews T.G., 2011, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwer Polska, rozdział 2; Analiza kultur: studium porównawcze & rozdział 5: Kultura organizacyjna. Literatura do zajęć; Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 2; Podstawowe modele społecznej odpowiedzialności oraz rozdział 3; Odpowiedzialne zarządzanie korporacją: ujęcie wąskie i szerokie. Wykład nr 4: Konsekwencje zmian w kulturze. Literatura do zajęć; Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, rozdział 12: Kierowanie zmianami i innowacjami. Literatura do zajęć; Kwiecień A., 2018, Dynamiczne zarządzanie relacjami w kreacji sukcesu przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, rozdział 4: Zaufanie jako podstawa tworzenia relacji. Wykład nr 5: Etyka pracy menedżera. Literatura do zajęć; Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, rozdział 4: Etyczne i społeczne otoczenie organizacji. Literatura do zajęć; Sajkiewicz A., Kultura pracy menedżera kreacją kapitału ludzkiego, w: Milczarek S. (red.), 2010, Kultura pracy menedżera, Wydawnictwo Placet. Wykład nr 6: Typologia zachowania menedżerów międzynarodowych. Literatura do zajęć; Gesteland R. R., 2000, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, Wydawnictwo Naukowe PWN, część 1; Kulturowe modele zachowań w biznesie, s. 15-57. Studia przypadków: Buczkowski B., Dorożyński T., Kuna-Marszałek A., Serwach T., Wieloch J., 2016, Społeczna odpowiedzialność biznesu. Studia przypadków firm międzynarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, rozdział 4: Inicjatywy CSR dla społeczności lokalnych. Wykład nr 7: Przywództwo w organizacji. Literatura do zajęć; Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, rozdział 16: Przywództwo i procesy oddziaływania na pracowników. Literatura do zajęć; Czechowska I.D. (red.), 2016, Etyka w relacjach instytucji finansowych z gospodarstwami domowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, część 2: Etyczne problemy sektora bankowego, doradztwa i pośrednictwa finansowego. Wykład nr 8: Motywowanie pracowników. Literatura do zajęć; Mead R., Andrews T.G., 2011, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwer Polska, rozdział 7: Motywacja. Literatura do zajęć; Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, rozdział 15: Motywowanie pracowników do wykonywania pracy. Wykład nr 9: Style komunikacji w organizacji. Literatura do zajęć; Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, rozdział 17: Zarządzanie stosunkami interpersonalnymi i komunikowaniem się. Literatura do zajęć; Mead R., Andrews T.G., 2011, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwer Polska, rozdział 6; Kultura i komunikacja oraz rozdział 16; E-komunikacja. Wykład nr 10: Zarządzanie pracownikami delegowanymi. Literatura do zajęć; Mead R., Andrews T.G., 2011, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwer Polska, rozdział 21; Zarządzanie zagranicznymi wyjazdami służbowymi. Literatura do zajęć; Pocztowski A., Znaczenie ekspatriantów w przedsiębiorstwie międzynarodowym, w: Pocztowski A. (red.), 2012, Zarządzanie misjami zagranicznymi, Oficyna a Wolters Kulwer business, Warszawa. Wykład nr 11: Konflikty w przedsiębiorstwie. Literatura do zajęć; Mead R., Andrews T.G., 2011, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwer Polska, rozdział 8; Rozwiązywanie konfliktów. Literatura do zajęć; Lewicki R.J., Barry B., Saunders D.M., 2011, Zasady negocjacji, Dom Wydawniczy REBIS, rozdział 2; Strategia i taktyka negocjacji konfrontacyjnych. Wykład nr 12: Zarzadzanie konfliktem w organizacji - etyka negocjacji. Literatura do zajęć; Jakubiak-Mirończuk A., 2010, Negocjacje dla prawników. Prawo cywilne, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, rozdział 2; Prawne aspekty negocjacji oraz rozdział 3; Praktyczny wymiar wiedzy o konflikcie. Literatura do zajęć; Lewicki R.J., Barry B., Saunders D.M., 2011, Zasady negocjacji, Dom Wydawniczy REBIS, rodział 3; Strategia i taktyki negocjacji integrujących, rozdział 8; Etyka a negocjacje. |
Metody dydaktyczne: |
Uczestnicy zajęć zapoznają się z globalnym kontekstem kierowania, etyką pracy menedżera oraz zarządzaniem konfliktami w organizacji. W czasie zajęć wykorzystywane są zróżnicowane metody dydaktyczne, takie jak np.: analiza studium przypadku, praca zespołowa, dyskusje w grupach, wykonywanie testów wiedzy. Pobudzanie aktywności i zaangażowania studentów służy lepszemu zrozumieniu przez nich współczesnych zmian otoczenia rynkowego. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 10:10 - 12:05,
sala Teams/Platon(online) |
Krzysztof Nowakowski | 273/303 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Vistula University |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.