Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody i techniki zarządzania MNB3SP002MN
Ćwiczenia (C) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Literatura:

Gesteland R. R., 2000, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hofstede G., 2000, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Hampden-Turner Ch., Trompenaars A., 1998, Siedem kultur kapitalizmu USA Japonia Niemcy Francja Wielka Brytania Szwecja Holandia, Dom Wydawniczy ABC.

Lundy O., Cowling A., 2000, Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna&Dom Wydawniczy ABC, Kraków.

Przytuła S., 2014, Zarządzanie kadrą ekspatriantów w filiach przedsiębiorstw międzynarodowych w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu.Pl.

Richard Mead, Tim G. Andrews, 2011, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwer Polska.

Robbins S.P., Zachowania w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Stoner J.A.F., Wankel Ch., 1996, Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Marek Pawlak, Zarządzanie projektami, 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Ewa Masłyk-Musiał, 2014, Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.

Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa;

Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kietliński K., Reyes V.M., Oleksyn T., 2005, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna.

Moore Ch. W., 2009, Mediacje praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer Polska, rozdział 2; Jak działa mediacja, rozdział 3; Nawiązywanie kontaktu ze stronami w sporze, rozdział 4; Wybór strategii prowadzenia mediacji.

Gmurzyńska E., Morka R. (red.), 2009, Mediacje. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer Polska, rozdział 8; Kwestie etyczne w mediacji, rozdział 9; Mediator: role, umiejętności, osobowość, rozdział 14; Mediacja jako metoda rozwiązywania indywidualnych i zbiorowych sporów pracy.

Philip Kotler, 2005, Marketing, Dom Wydawniczy REBIS.

L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, 2000, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Chryssides G. D., Kaler J. H., 1999, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 5; Korporacje a odpowiedzialność.

Kaku R., 2007, Ścieżka kyosei, w; Harvard Business Review, Wydawnictwo Helion.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1: Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu współczesne teorie i metody zarządzania oraz występujące między nimi zależności.

W2: Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu współczesne międzynarodowe i globalne środowiska biznesu i rozumie dynamikę zmian zachodzących w tym środowisku, w kontekście, jakie te zmiany wywierają na współczesną organizację oraz dylematy człowieka biznesu.

W3: Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu procesy formułowania i wdrażania programów operacyjnych, oraz rozumie znaczenie efektywnego zarządzania zasobami i operacjami organizacji w procesie budowy przewagi konkurencyjnej.

UMIEJĘTNOŚCI

U1: Absolwent potrafi Samodzielnie planować i organizować pracę własną i rozwój osobisty w oparciu o koncepcje work life balance, oraz Long Life Learning.

U2: Absolwent potrafi Stosować wybrane metody i techniki zarządzania, w tym zarządzania projektami i procesami. Potrafi formułować i rozwiązywać problemy typowe dla zarządzania.

U3: Absolwent potrafi Definiować podstawowe problemy zarządzania na poziomie operacyjnym oraz formułować ich skuteczne i etyczne rozwiązania przeprowadzając w tym celu adekwatne analizy biznesowe oparte o metody ilościowe i jakościowe.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1: Absolwent jest gotów formułować i argumentować krytyczne oceny w sprawach ekonomicznych, społecznych oraz światopoglądowych.

K2: Absolwent jest gotów w sposób odpowiedzialny i niezależny współorganizować inicjatywy społeczne i biznesowe oparte na wartościach etycznych i uwzględniające interes społeczny.

K3: Absolwent jest gotów prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy natury etycznej, w tym dylematy związane z wykonywanym zawodem, z poszanowaniem dla jego dorobku i tradycji.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki ukończenia kursu; ocena końcowa z wykładu jest wynikiem sumy punktów uzyskanych podczas zajęć. Sprawdzenie osiągnięć studenta dokonuje się przy pomocy ćwiczeń sprawdzających, zadania końcowego oraz kontroli obecności. Treść pytań oraz opis ćwiczeń zostaną przedstawione w trakcie zajęć. Wybrane pozycje z literatury wymienionej w programie zajęć są dostępne na stronie internetowej wirtualnej biblioteki Akademii Finansów i Biznesu Vistula; https://libra.ibuk.pl/

Wymagania;

 Uczestniczenie w zajęciach; liczba nieobecności nie może przekroczyć 60% jednostek dydaktycznych. Student powinien być w sali wykładowej w czasie przewidzianym przez plan zajęć – punktualnie.

 Każdy student powinien wykonać zalecane ćwiczenia oraz prezentacje. Treść ćwiczeń i materiały pomocnicze zostaną udostępnione podczas zajęć. W trakcie kursu zastosowane zostaną takie metody dydaktyczne jak: kontrola obecności, studia przypadków, ćwiczenia typu quiz oraz on-line learning.

Na końcową ocenę mają wpływ następujące elementy:

 Udział w zajęciach (liczba nieobecności nie może przekroczyć 60% zajęć), ćwiczenie sprawdzające nr 1 (22 p. z 100), ćwiczenie sprawdzające nr 2 (22 p. z 100), prezentacja Power Point (6p. z 100) oraz ćwiczenie końcowe (50p. z 100).

Skala ocen jest następująca;

 91 – 100 punktów; ocena bardzo dobra (5) / 81 – 90 punktów; ocena dobra plus (4.5) / 71 – 80 punktów; ocena dobra (4) / 61 – 70 punktów; ocena dostateczna plus (3.5) / 51 – 60 punktów; ocena dostateczna (3) / 50-0 punktów; ocena niedostateczna (2).

SUMA PUNKTÓW ECTS WYNOSI 10

1. Ćwiczenie sprawdzające nr 1; nakład pracy studenta 45 h (1,5 ECTS)

2. Ćwiczenie sprawdzające nr 2; nakład pracy studenta 45 h (1,5 ECTS)

3. Ćwiczenie końcowe; nakład pracy studenta 60 h (2 ECTS)

4. Power Point; nakład pracy studenta 30 h (1 ECTS)

5. Czytanie literatury 30 h (1 ECTS)

6. Konsultacje 30 h (1 ECTS)

7. Udział w ćwiczeniach; 30 h (1 ECTS)

8. Udział w wykładzie; 30 h (1 ECTS)

Zakres tematów:

ZAJĘCIA NR 1; Rola i znaczenie zarządzania projektowego – funkcja konsultanta.

Tekst do zajęć; Marek Pawlak, Zarządzanie projektami, 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; rozdział 1; Pojęcie projektu oraz rozdział 2: Tworzenie rozwiązań w ramach zarządzania projektami. https://reader.ibuk.pl/

Tekst do zajęć; Ewa Masłyk-Musiał, 2014, Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa; rozdział 3: Konsultant procesu – role, zadania, kompetencje. https://libra.ibuk.pl/book/110670

Tekst do zajęć; Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; część 2: Środowiskowy kontekst zarządzania. https://libra.ibuk.pl/book/184844

ZAJĘCIA NR 2; Planowanie czy zarządzanie zmianami?

Tekst do zajęć; Marek Pawlak, Zarządzanie projektami, 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; rozdział 3: Zarządzanie projektem w sensie funkcjonalnym.

Tekst do zajęć; Ewa Masłyk-Musiał, 2014, Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa; rozdział 2: Procesowe podejście do zmian – koncepcja rozwoju organizacyjnego OD.

Tekst do zajęć; Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; część 3: Planowanie i podejmowanie decyzji.

ZAJĘCIA NR 3; Zarządzanie projektami w kontekście zróżnicowanych struktur organizacyjnych.

Tekst do zajęć; Marek Pawlak, Zarządzanie projektami, 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; rozdział 4: Struktury organizacyjne zarządzania projektami.

Tekst do zajęć; Ewa Masłyk-Musiał, 2014, Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa; rozdział 4: Przełamywanie oporów wobec zmian.

Tekst do zajęć; Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; część 4: Proces organizowania.

ZAJĘCIA NR 4; Zarządzanie zasobami ludzkimi projektu.

Tekst do zajęć; Marek Pawlak, Zarządzanie projektami, 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; rozdział 4: Struktury organizacyjne zarządzania projektami oraz rozdział 5: Zarządzanie zespołem projektowym.

Tekst do zajęć; Ewa Masłyk-Musiał, 2014, Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa; rozdział 7: Budowanie kultury zmian.

Tekst do zajęć; Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; część 5: Proces przewodzenia.

ZAJĘCIA NR 5; Etyka menedżera-przywódcy.

Literatura do zajęć; Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 6; Etyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz rozdział 7; Instytucjonalizacja etyki w zarządzaniu.

Literatura do zajęć; Kietliński K., Reyes V.M., Oleksyn T., 2005, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, rozdział 6; Etyczny kierownik, menedżer i lider oraz rozdział 7; Role kierownicze i ich kontekst etyczny.

ZAJĘCIA NR 6; Rola i znaczenie mediacji w organizacji – etyka mediatora.

Literatura do zajęć; Moore Ch. W., 2009, Mediacje praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer Polska, rozdział 2; Jak działa mediacja, rozdział 3; Nawiązywanie kontaktu ze stronami w sporze, rozdział 4; Wybór strategii prowadzenia mediacji.

Literatura do zajęć; Gmurzyńska E., Morka R. (red.), 2009, Mediacje. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer Polska, rozdział 8; Kwestie etyczne w mediacji, rozdział 9; Mediator: role, umiejętności, osobowość, rozdział 14; Mediacja jako metoda rozwiązywania indywidualnych i zbiorowych sporów pracy.

ZAJĘCIA NR 7; Zarządzanie zintegrowaną komunikacją marketingową - aktywizacja sprzedaży.

Tekst do zajęć; Philip Kotler, 2005, Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, rozdział 19: Zarządzanie zintegrowaną komunikacją marketingową i rozdział 20: Zarządzanie reklamą, promocją sprzedaży, public relations i marketingiem bezpośrednim.

Tekst do zajęć; L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, 2000, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, rozdział 16: aktywizacja sprzedaży oraz rozdział 17: instrumenty aktywizacji sprzedaży.

ZAJĘCIA NR 8; Segmentacja i pozycjonowanie oferty rynkowej - zastosowanie reguły STP

Tekst do zajęć; Philip Kotler, 2005, Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, rozdział 10: Rozpoznawanie segmentów rynku i wybór rynków docelowych.

Tekst do zajęć; L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, 2000, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, rozdział 6: Wybór rynku docelowego.

ZAJĘCIA NR 9; Strategie konkurencji - kształtowanie oferty rynkowej.

Tekst do zajęć; Philip Kotler, 2005, Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, rozdział 9: Strategia konkurencji oraz rozdział 14: Strategia produktu i marki.

Tekst do zajęć; L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, 2000, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, rozdział 9: Produkt.

ZAJĘCIA NR 10; Zarządzanie relacjami z klientami.

Tekst do zajęć; Philip Kotler, 2005, Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, rozdział 3: Budowanie zadowolenia klienta, wartości i przywiązania.

Tekst do zajęć; L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, 2000, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, rozdział 18: Marketing bezpośredni.

ZAJĘCIA NR 11; Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw – Corporate Social Responsibility (CSR).

Tekst do zajęć; Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 2; Podstawowe modele społecznej odpowiedzialności oraz rozdział 3; Odpowiedzialne zarządzanie korporacją: ujęcie wąskie i szerokie.

Tekst do zajęć; Chryssides G. D., Kaler J. H., 1999, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 5; Korporacje a odpowiedzialność.

ZAJĘCIA NR 12; Odpowiedzialność ekologiczna przedsiębiorstwa – etyka Kyosei.

Tekst do zajęć; Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 10; Odpowiedzialność przedsiębiorstwa za środowisko naturalne.

Tekst do zajęć; Kaku R., 2007, Ścieżka kyosei, w; Harvard Business Review, Wydawnictwo Helion.

Tekst do zajęć; Chryssides G. D., Kaler J. H., 1999, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 9; „Zielona” działalność gospodarcza.

Metody dydaktyczne:

Uczestnicy zajęć zapoznają się z globalnym kontekstem kierowania, etyką pracy menedżera oraz zarządzaniem konfliktami w organizacji. W czasie zajęć wykorzystywane są zróżnicowane metody dydaktyczne, takie jak np.: analiza studium przypadku, praca zespołowa, dyskusje w grupach, wykonywanie testów wiedzy. Pobudzanie aktywności i zaangażowania studentów służy lepszemu zrozumieniu przez nich współczesnych zmian otoczenia rynkowego.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 16:50 - 18:45, sala 212
Krzysztof Nowakowski 38/40 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 14:40 - 16:35, sala 224
Ireneusz Kozera 39/42 szczegóły
3 każdy poniedziałek, 16:50 - 18:45, sala 224
Ireneusz Kozera 36/41 szczegóły
4 każdy poniedziałek, 19:00 - 20:55, sala 224
Ireneusz Kozera 47/49 szczegóły
5 każdy poniedziałek, 16:50 - 18:45, sala 226 (TOEIC)
Artur Kwasek 38/41 szczegóły
6 każdy piątek, 16:50 - 18:45, sala 222
Artur Kwasek 35/44 szczegóły
7 każdy czwartek, 16:50 - 18:45, sala A5
Artur Kwasek 37/43 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Vistula University
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-3 (2025-05-12)